Nattens dröm
Miljön där vi satt på en bänk ute plats på grusplan., Det var sommar. Himlen var blå, trädens löv var gröna.
Det var varken varmt eller kallt. Det var alldeles så där lagom.
Det var jag, en sjuksköterska som hade långt svart hår. Hon var lång och utstrålade stolthet.
Det var vi två som satt på bänken. Brevid sjuksköterskan stod det en manlig doktor, som var någonstans i 30 års åldern. Dom samtalade.
Jag satt brevid och betraktade, som en åskådare.
Plötsligt dök det upp en man och en kvinna på grusplanen. De dansade, tror att de buggade. Utan musik.
Det såg lite roligt ut.
För mannen var lite späd och kvinnan hon har lagom rultig och tog plats (pånåttvis)
Den rultiga kvinnan slet tag i mannen och det var hon som förde i dansen. Hon bar upp och snurrade på honom, istället för tvärt om.
Han såg väldigt paff och förvånad ut.
Jag minns att jag log, samtidigt som jag hade koll på sköterskan och doktorn.
När doktorn gick iväg blev sköterskan plötsligt upprörd. Hon som varit så mild och stillsam i samtalet.
Hon klagade över alla ordinationer som hon var tvungen att utför.
Vem trodde han att han var? som bara kom och gav order? osv.
Min betrarktar roll var över och jag svarade henne: Du kanske ska ta och vidare utbilda dig, så du slipper frustrationen.
Hon la huvudet på det gråaktiga uteborde gjorde en grimase och bad (GUD) tror jag att han skulle lobotomera henne.
Det hela såg så urbotat knäppt ut så jag började skratta inombords, och skrattet steg inom mig (visste ju att det var opassande att skratta i situationen) men det bara bubblade upp och ut ur mig.
Jag vaknade av att jag skrattade så mycket att jag fick ont i magen. Ett sånt där knäpp skratt som inte går att få bukt med.
Ja rent allmänt brukar det sägas att det är bra att ha representanter för sjukvård med i drömmar. Sjuksköterskan verkar ej så kababel!? Det dansande paret tycks ju bytt roll--säger det dig något om din egen situation? Skrattet??
Vildrot
Skrattet var enormt förlösande, så på nått plan så kändes det som om jag släppte taget om nån konstig "föreställning" om mitt liv.
Det dansande paret, jag tror faktiskt att de representerade motstridigheterna som bott inom mig,,,, och påvisade mitt kontrollbehov. (jag som ansett att jag inga har
)
Samtidigt som jag i många år letat efter jämnvikten inom mig.
Sjukvårds personalen och då framför allt ssk:an. Representerar nog den rädda och osäkra delen av mig..
Jag har alltid varit den omhändertagande, av andra. På bekostnad av mitt egna välmående.
Jag tror att denna drömmen faktiskt till största delen, handlar om frigörelse och uppmanar mig att våga gå med stora kliv frammåt.
Oh! Frigörelse och kliv framåt--vilken gåva till ditt liv! Grattis känns fånigt att säga men jag tycker på ett sätt att det passar!
Vildrot
Tack igen Vildrot :)
Många gånger är det , just det som käns fånigt att säga eller skriva, Det som är det mest sanna.
OK! Vildrot