Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 3124 ggr
Swars
2012-10-10 16:01
0

Hjälp!!!!!!

Hej allihopa!

Jag skriver här i hopp om att någon/några kan hjälpa mig att tyda en fruktansvärd dröm som var en av de verkligaste drömmar jag haft. Kändes som att det hänt på riktigt. Jag har en egen teori att detta har något med mitt psykiska mående just nu så här har ni en lite sammanfattning av hur jag mår (om det är till någon hjälp med att tyda drömmen):

- Den senaste veckan har jag fått reda på att min älskade hund har fått cancer (tumör) vilken ska opereras bort och vi ska på ytterligare en undersökning imorgon innan själva operationen.
- Fick igår reda på att jag misslyckats med en uppsats som påverkar 25% av mitt slutbetyg. Har en chans att skriva om den dock utan lärarens kommentarer. För att göra en lång historia kort kan jag säga att misslyckas jag med denna igen får jag ej godkänt i det ämnet. Misslyckas jag i det ämnet får jag ej mitt diplom = jag har misslyckats med mina studier.
- Jag känner mig utbränd pågrund av dessa två faktorer. Känner mig illamående, har ingen livslust kvar, osv.

Vidare till drömmen då. Vad hände egentligen?

Det börjar med att jag vaknar upp i min säng (i drömmen alltså) av att det åker förbi en röd bil. Jag sätter mig upp i sängen och tror att det är min pappa, då han också har en röd bil, känner mig lugnare då pappa gör mig lugn men undrade varför han skulle komma hit (han bor ej i huset med oss längre, skilda föräldrar). Kollar ut genom fönstret och ser att det är en gammal röd Volvo herrgårdsvagn (känner ej någon som har en sådan) som parkerat utanför vår infart. Jag blir rädd då jag är ensam hemma och tar på mig en tjocktröja för att gå och kolla i köksfönstret vem det är (ser ut till trappan/entrén därifrån).

Mitt rum ligger längst bort i huset så jag passerar badrummet påväg till dörren/köket. Jag ser att det är en ganska kraftig man (50-årsåldern kanske?) som står på knä i badrummet och inspekterar vårt badkar. Jag ställer mig i badrumsöppningen och vi har en dialog.
Jag: "Vem är du?"
Han: "Jag ska inspektera ert badrum."
Jag: "Varför då? Vem släppte in dig?"
Han: "*Ignorerar frågan*. Det är mögligt och jag måste byta ut hela badkaret. Vem har gjort detta dåliga jobb från början egentligen?"
Jag: "Min pappa!"

Det är faktiskt min pappa som gjort badrummet som vi aldrig haft problem med, vilket gjorde mig än mer nervös över denna främmande man och jag kände att något ej stog rätt till i denna situation.

Plötsligt drar han ner mig på badrumsgolvet och våldtar mig mot min vilja. Jag får panik, gråter, skriker. Ingen hör mig. När han är "färdig" går han ut ur badrummet och lämnar huset.

Jag svimmar och vaknar av att det plingar på dörren igen. Denna gång kollar jag ut genom fönstret och ser att det är en långhårig man (30-årsåldern kanske?), tanig och blek.

Vaknar sedan upp ur min dröm, kallsvettig och panik. Vågar inte röra mig i sängen utan gömmer mig i täcket. Har aldrig varit så rädd av en dröm förut.

Kan någon SNÄLLA hjälpa mig att tyda denna dröm? Jag är jätteförvirrad!! :(

Tack
/Matilda

vildrot
2012-10-10 16:11
0

Hej, Jag tolkar ej specifika drömmar men vill försöka ge dig lite vägledning .

Din profilbild berättar ej hur gammal du är--jag vill veta det! Jag återkommer med tankar i kväll vid sjutiden:

Vildrot

Swars
2012-10-10 16:36
0

Jag är en tjej på 18 år. Går sista året på gymnasiet. Hoppas det hjälper lite :)

vildrot
2012-10-10 17:22
0

Ja, klockan är bara fem, men jag vill försöka ge dig någon form av vägledning.

Våra djur blir ju ofta våra ankarfästen. Risken att din hund ska försvinna blir naturligtvis en separationsrädsla. Jag hoppas att han klarar sin sjukdom. Skilsmässan som du nämner är ju en separation också. Pappa bor inte i huset längre som du säger.

Den del jag nu talar om är förstås symbolisk:

Drömmen försöker tycker jag att tala om att saker ser annorlunda ut----pappas röda bil som  skulle  lugnat dig är en gammal "vanlig" bil. Badrummet är inte så noga gjort som du tänkt och trott.

En man gör ett övergrepp och går sen ut ur huset. Våldtäkt kan i drömmen vara det som sägs, men det kan också berätta att det är t.ex ett svek som känns som ett övergrepp i hjärtat.

Till verkligheten: bestäm dig för att klara av  studierna--ta stöd av lärare och handledare de är till för det. Försök fokusera och andas djupt helst med magen om det går!

V.hälsn.  Vildrot

parsley
2012-10-11 11:36
0

Vad tror du om den här tolkningen:

Du tror att din pappa ska komma, men istället kommer en annan man i en bil = svek. När du tar på dig en tjock tröja försöker du skydda dig. Badrummet är en plats för rening, men också en plats där man är naken, privat och oskyddad. Den främmande mannen kritiserar det och samtidigt kritiserar han din pappa och du kan inget göra. Han utsätter dig för ett fruktansvärt övergrepp och du kan inte försvara dig. Drömmen utspelas i ditt hem. Hemmet är en plats där man ska vara trygg, men det du inte. Du känner dig otrygg pga olika händelser, hunden, skolan och dina föräldras skilsmässa.

Hur ser du på den bleka 30-åriga mannen och hur upplever du honom? Har du någon aning om vem han skulle kunna vara?