Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettfrågor-om-drömmar
Läst 2682 ggr
joheck
2012-09-16 00:37
0

Overkligt

Hejhej!

Jag hade en väldigt konstig och rätt läskig dröm. Jag hade inget som helst grepp om vad som var verkligt, allt känndes verkligt. Det spelades liksom upp olika scener efter varann, men jag kunde aldrig förstå om det var verkligt eller inte, trots att det jämt känndes otroligt verkligt. Den scen som jag minns allra bäst såg ut så här:

Jag sitter på golvet och klappar min kanin. Min kanin lever inte längre så jag vet därför att detta inte är verkligt trots att känslan säger att det är verkligt. Jag kan både se och känna min kanin. Min mamma är där, eftersom jag vet att detta omöjligt kan vara verkligt så frågar jag henne vad det är som jag egentligen klappar. Hon svarar och säger att jag inte klappar något alls utan bara sitter där, min arm är inte äns utsträckt. Då flyger en bild förbi på vad som måste vara verkligheten, den verklighet som min mamma beskriver. Jag känner mig otroligt illa till mods när jag sitter där och klappar min kanin fast samtidigt så vet jag att jag inte alls gör det.

Om jag minns rätt, eller det var kanske bara dröm det med, så öppnar jag ögonen vid några tillfällen och blir försäkrad om att allt är en dröm och att när jag har ögonen öppna så är det den verkliga verkligheten. Men försvinner snabbt in i drömmen igen, det blir liksom som en av scenerna.

Jag hoppas ni kan förstå på ett ungefär, det är väldigt komplicerat i mitt huvud och ännu svårare att få ner i text. Känslan och "huvudpersonen" i drömmen var i alla fall overklighets känslan. Inte veta vad som stämde och vad som faktiskt hände. Även min kanin hade en tung roll som jag inte kan förklara med ord, utan det var mer en väldigt stark känsla. Jag hämtade igår min kanins aska på djursjukhuset så jag förstår ju varför jag drömde om honom, men hela känslan och omgivningen i drömmen var verkligen obehaglig.

Har ni kanske några tankar eller tolkningar till det jag drömde? Känner mig som sagt rätt "orolig" kring denna dröm.

vildrot
2012-09-16 07:52
0

Våra drömmar pågår inom oss och kan därför uppfattas som konstiga eftersom de inte följer verklighetens lagar:

Du klappar din kanin som inte längre finns.Inom dig finns den som en bild som betytt något för dig . Kan det vara att ditt inre hjälper dig att bearbeta en sorg?

Vildrot

vildrot
2012-09-19 14:59
0

Hur blev det--har drömmen fortsatt?

Vildrot

joheck
2012-09-19 15:18
0

Oj ledsen att jag inte svaratSkäms.

Nej har inte drömt om det igen. Det måste ju ha varit förknippat med att jag hämtade askan och att jag bearbeta sorgen som du säger. Det blev väl lite som att uppleva förlusten på nytt.

Jag hoppas att jag slipper denna dröm i framtiden för den va som sagt väldigt obehaglig och tom på nått sätt.

joheck
2012-09-19 15:20
0

Tack för din hjälp förresten. Det känns väldigt skönt att få dela med sig.

vildrot
2012-09-19 15:33
0

OK.                                   Vildrot

fossingen
2012-10-13 17:03
0

#0 Det är väldigt vanligt (eller iaf enligt mig) att man kan på riktigt se,höra eller drömma om personer/djur som nyligen gått bort, jag brukar kalla det ett sista farväl.

När en av mina kaniner gick bort för några år sedan (hade inga andra djur då), så hörde jag kanin kraffs i köket någon ynka dag efter den dött, jag gick såklart och kollade men ingenting där.

Samt en katt som gått bort för många, många år sedan, som brukade hoppa på handtag. Såg jag några dagar efter hennes bortgång ett handtag tryckas ned.

Hade en jakthund också som dött som min broder såg under sängen några dagar efter bortgången.

vildrot
2012-10-13 17:52
1

Ja det är det här som jag brukar ta som bevis på att våra djur ofta blir våra ankarfästen---får en plats i våra hjärtan

Vildrot