Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 2812 ggr
nosferati
0

En dröm som förbryllar mig...

Här förleden hade jag en dröm som jag inte kan sluta tänka på.

Det är jag och min föredetta som umgås i sängkammaren (om ni förstår vad jag menar) när någon (som känns som en som jag bör känna, en förälder, syskon eller så) från min föredettas "sida" råkar kliva in i rummet mitt i allt.

Plötsligt känns det som om jag blir lurad av honom och att han varit otrogen med mig mot någon annan. Drömmen utspelar sig i ett stort vitt herrgårdsliknande hus och det är fler än oss i huset och i anslutning till det. De är också tillhörande min föredetta och huset har jag aldrig sett förr.

Jag känner mig utblottad, lurad och lämnad.

Jag kan inte sluta tänka på den här drömmen och fragment återkommer regelbundet när jag sover. Har sökt med ljus och lykta på internet efter någon sorts förklaring (hittar bara så kallade Lexikon, men de känns inte riktigt riktiga) men inget verkar passa in i "mallarna" på typiska drömexempel.

Någon här kanske kan hjälpa mig komma till ro och förstå vad drömmen vill berätta, det känns som något av vikt eftersom jag inte kan släppa den och att den återkommer.

Tacksam för hjälp!!

vresrosen92
0

Kan det vara så att din hjärna/ditt undermedventa försöker bearbeta er dåvarande relation och varför den tog slut? Kan det vara undertryckta känslor från förhållandet, just att du kände dig utblottad och lurad, och liksom en varning för framtida förhållande?

Don´t worry, Be happy!

parsley
0

Jag tror också att drömmen handlar om att du bearbetar relationen till ditt ex.

Någon från hans familj följer med in i sängkammaren. Det kan betyda att han inte gjort sig fri från sin familj. Deras åsikter och värderingar påverkar er. De kan ha synpunkter på hur ni är och hur ni lever. Exet kanske har ett känslomässigt  bagage från barndomen som inte bearbetats

Att du drömmer att han varit otrogen mot dig betyder förmodligen att du känner dig sviken av exet på ett eller annat sätt. Om du funderar på hur er relation såg ut så tror jag du kan komma på hur exet svek dig.

Hus i drömmar brukar symbolisera det egna jaget. I den här drömmen har du inget eget hus eller jag utan är utlämnad till exet och dennes släkts bostad.

nosferati
0

Oj, vad det föll på plats nu..! Iaf den biten med att jag bearbetar det som hände i relationen.

Men det som fortfarande känns så märkligt och ofta återkommande är att det känns som om jag är "den andra kvinnan" vilket inte var fallet i verkligheten, snarare tvärtom. Visserilgen var det inte en affär men ett svek genom smygande med kontakt med en annan kvinna.

Kan den känslan ha med att göra med han inte "gjort sig fri" från sin familj?

Och tusen tack för att ni spridit lite ljus över detta och hjälpt mig!

vildrot
0

Det är du som har känslan att han inte gjort sig fri från famijen---och det kan ju kännas att han i så fall inte satsade helt på dig! Det här är tänkt som en sorts fråga. Hör av dig igen nu när vi är några som svarat!!

Vildrot                         1

nosferati
0

Jag tror -vet ej- att, eftersom vi har god kontakt än idag och inte bröt förhållandet pga att vi inte längre älskade varandra utan för att vi helt enkelt inte kunde komma överens, hans föräldrar/någon annan närstående inte vill att det ska finnas en chans att det blir vi igen.

De gånger jag försökt få honom att öppna upp och berätta hur han mår och känner så säger han att "han inte har tid" för sådant utan satsar till 110 % på jobbet med befodran osv. Att vara ambitiös är likt honom men inte den kalla vägg han sätter upp så där av att jag misstänker att någon påverkar honom.

Ett av de problem (det största och nästan enda) vi hade var att en av hans så kallade bästa vänner. Hon har aldrig accepterat mig och hon har aldrig varit trevlig heller (alla kan klistra på ett leende men man märker när någon ogillar dig skarpt). När jag fick reda på att hon aktivt arbetat för att få mig och min före detta att göra slut så tog min f d henne i försvar och trodde mig inte.

Jag kan tillägga att hon gått till en av mina bästa vänner och sa att "hon var den enda som kunde få oss att göra slut". Det var inte de enda hon vänt sig till med det.

Kan nu få känslan lite grann att det kanske är hennes känsla (så som hon visat den) att jag är som den "andra kvinnan". Min före detta och jag var ju mer än bara sambos, vi var ju bästa vänner och han är min bästa och närmsta vän än idag. Dock finner jag ingen koppling till henne i drömmen, men å andra sidan är där personer närvarande tillhörande honom som jag inte kan identifiera. Hon har ju trots allt genom hela förhållandet agerat i bakgrunden.

Och det var inte henne han smusslade med kontakt med, det var en annan kvinna, jag förnekade henne aldrig tillträde i vårt hem eller ifrågasatte umgänget med min före detta.

Har fått många svar men som lett till fler frågor… Tror att jag får ta tag i honom och sitta ner och prata ut ordentligt en dag. Det känns som om det är viktigt att det görs.

vildrot
0

hej igen! Det som känns "stort " och fantastiskt i mina öron är att du kan förvänta dig att ni två tajar med varandra om väsentliga saker!

Du kan dessutom be drömmen belysa ditt innersta---men då måste det förstås tolkas som alla drömmae.

vildrot

[Lec72]
2

En sak som man kan tänka på är att alla personer i drömmen är en del av DIG! Drömmar är extremt egoistiska..det är DITT undermedvetna som försöker "prata" med dig genom "bilder" (drömmar)..så personerna du drömmer om är egentligen du..

Att du exempelvis drömmer om ditt Ex..kan vara att du har en del av dig själv som påminner om honom..därför visar det medvetna ditt ex (eftersom det bara kan visa bilder och inte prata)

Drömmer du om ett barn..så är det "barnet inom DIG" du drömmer om..

Drömmer du om en sur ..hmm…advokat..så är det typ ditt "seriösa" DU..

Förstår du ? Skrattande

Sen får man försöka lista ut vad drömmen betyder genom att ta reda på vad de olika sakerna man drömmer om betyder för en själv…Glad

vildrot
0

Vilken i mitt tycke bra beskrivning!!

Vildrot