Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 3218 ggr
parsley
2012-11-11 18:51
0

Krog och flygplan

Jag drömde att jag befann mig på en krog med 1940-tals interiör. Trots den äldre interiören var det nutid.

Jag satt och pratade med en man i 30-års åldern. I  drömmen och verkliga livet är han ca 10 år yngre än mig (och ungefär så gammal som jag var när jag blev utbränd). Vi förde en bildad och intressant diskussion om olika samhällsfrågor. Efter en stund lämnade han mig för att förbereda ett framträdande.

En äldre man ca 60 år gammal tog hans plats. Han var imponerad över att jag kände den unge mannen och vi fortsatte tala om ungefär samma ämnen.

Båda diskussionerna var vårdade och några sexuella anspelningar förekom inte, inte heller fanns det någon konkurrens mellan männen.

Jag tröttnar på diskussionen och den trygga miljön på krogen och vill flyga därifrån och säger att jag har ett flygplan som jag kan manövrera.

-Det går inte, säger den äldre mannen. Fienden kontrollerar luftrummet. Du kommer att bli bombad och nedskjuten.

-Inte, säger jag. Jag kommer att flyga lågt och navigera efter trädtopparna så jag undviker radarn. De kommer inte att upptäcka mig. -Den yngre mannen kommer att se dig och skjuta ner dig. Han använder vattenkanon. Du kommer att hamna i skogen.

-Jaha, säger jag och föreställer mig skogen som en igenvuxen plats fylld med rötter och välgörande lera. Vattenkanonen kan inte skada mig. Skogen är en trygg plats. Jag hittar i den.

Någon som kan hjälpa mig att reda ut det här? Båda männen är sådana som jag träffar i verkligheten i olika sociala sammanhang.

• Är de en del av mig eller något jag bearbetar för att jag faktiskt träffar dem?
  • Varför vill jag flyga från den trygg, men artificiell krogmiljö? Vad symboliserar den äldre mannen? Varför finns det en ung och en gammal man?
  • Vem bombar? Vem är fienden?
  • Vattenkanonen förbryllar mig. Är den något så pinsamt som en gigantisk fallos som symboliserar min manliga sida? Skjuter jag mig själv och mitt yrkesjag i den åldern? Är vattenkanonen ett vapen som makthavarna använder mot opposionella och demonstranter och därmed mot mig som inte följer samhällets normer utan blir sjuk istället?
  • Skogen symboliserar mitt undermedvetna, antar jag.
ikna
2012-11-11 22:46
0

Jag försöker mig på en tolkning:

Mannen i 30 årsåldern symboliserar en av dina manliga sidor. Mannen i 60 årsåldern en annan manlig sida, som också kan symbolisera visdom.

Flyg kan symbolisera verklighetsflykt, men också ditt omedvetna.

Skogen symboliserar ditt undermedvetna.

Vatten = känslor. Vattenkanon = du "skjuter" iväg känslor?

Den som bombar är du själv. Fienden är du själv.

vildrot
2012-11-12 04:14
0

Jag ser på din dröm på ungefär samma sätt som ikna. I "våra" skogar i drömmarna finns mycket av vårt omedvetna gömt. Att flyga kan vara ett sätt att få bättre utsikt på det jag vill se men också att lätta från förankringar.

Vildrot

Roamer
2012-11-12 07:09
0

Hur din livssituation ser ut kan vara av vikt i detta då min tolkning skulle vara att du har ett tryggt liv men du har en önskan att äventyra och testa dina gränser på ett eller annat sätt. Du får information att det som ligger utanför tryggheten kan göra det besvärligt men känner dig ändå trygg med konsekvenserna av ditt handlande då du vet vart du hamnar och känner platsen väl, vilket inte gör steget speciellt hotande.

Jag håller med ovanstående med att männen representerar olika delar av dig själv och troligen den yngre är något du hade innan du blev utbränd, och den äldre en visdom och kunskap som den yngre saknar. Det var den yngre som skulle skjuta ner dig och eventuellt kan det betyda att den del av dig själv som är ung och oerfaren inte vill ha dig utsatt för fara utan behålla dig i den trygga miljön, och likaså den äldre visare varianten som varnar dig. Dock vill ju en del av dig ändå testa utmaningen och se mer och genom att flyga som kan vara en symbol för frihet och kontroll och ändå beredd att offra detta då du vet att du inte kommer till skada. Vattenkanonen i dina ögon som jag tolkar dig är vapnet som används för att kontrollera och få folk dit man vill utan att egentligen skada dem permanent och då är det möjligen ännu ett tecken på att du ska hålla dig kvar där du är i det liv du lever. Du får se på din situation och se om det är något som ligger framför dig i form av nytt jobb eller på den personliga sidan som kan posera frihet men en utmaning och tänka igenom det en gång till om det är värt att offra trygghet för att få testa.

parsley
2012-11-13 10:27
0

Tusen tack för ett ert engagemang och era tolkningar av min dröm. Jag håller med om det ni skriver och har lite mer att fundera på.