Vad beror det på?
Hej!
Långa perioder varken det känns att jag drömmer eller ens kommer ihåg glimtar av någon dröm. Det kan vara så i veckor eller månader. När jag vaknar är jag bara helt tom i huvudet, det finns inga känslor eller tankar om några drömmar. Ofta är jag väldigt trött efter sådana nätter, det är precis som om jag inte sovit ordentligt även om jag vet att jag sovit.
Sen kan jag ha några nätter då jag vet att jag drömmer massor med korta drömmar, men kommer inte ihåg någonting. Då går de i varandra och det känns som om de bara är sekunder långa drömmar. När jag vaknar vet jag att jag drömt men kommer inte ihåg någonting eftersom de varit så röriga.
Sen kan det vara en sådan period igen, att det bara är en känsla av drömlöshet igen för en lång tid.
Sedan kan det bli en natt med en lång dröm som känns som om jag drömmer i timmar, typ långfilm som nästan aldrig tar slut. Ofta kommer jag då ihåg hela drömmen och detaljer och vem som sagt vad osv!
Är det vanligt att vi människor har det så här med drömmar?
Vad är det som styr att det är så olika kvalitet på drömmarna, att vissa är så röriga och andra övertydliga?
Finns det någon annan här inne som har det lika dant i drömlandet?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det är väldigt olika hur vi drömmer och om vi kommer ihåg våra drömmar. Om man är stressad eller bara har mycket omkring sig, kan det vara svårt att minnas drömmar. Vissa personer som ofta förtränger saker, kan förtränga även drömmen och därför inte minnas den.
Vissa människor minns oftast sina drömmar väldigt detaljerat, medan andra sällan minns och om de minns, blir det bara fragment av en dröm. Det är individuellt, helt enkelt.
Det man kan göra om man vill få lite koll på sina drömmar, är att skaffa en "drömbok" som placeras intill sängen. När man vaknar till efter en dröm, är det bra att genast skriva ner drömmen, även om man bara kommer ihåg en del. Medan man skriver är det bra att ha så svagt ljus som möjligt, för drömmen kan försvinna ur minnet så fort det blir ljust.
Vi drömmer varje natt. Drömmar visar var vår inre energi finns just nu. Men det som blir frustrerande är att vi tidvis inte kommer ihåg våra drömmar.
Min erfarenhet är att även de drömmar som kan tyckas obetydliga har innehåll av något budskap till oss.
Läs artiklarna om just drömmar!
Vildrot