När jag var liten..
När jag var runt 10 år så fylldes mina nätter med mardrömmar.
Varje natt blev jag knivad, mördad, våldtagen etc.
Det var många gånger flera av mina familjemedlemmar som blev mördade eller att de mördade.
Jag mådde så dåligt och vi fick aldrig reda på vad det var.
En dröm som jag dock minns väldigt tydligt är:
Jag var hemma hos min kusin. Allt känns så öde och det är jag och min familj och vänner som är i en grupp i huset. Huset är mycket större i drömmen än vad det egentligen är - och det känns inte som om det är en enda person på flera mils avstånd! Det är riktigt obehagligt.
Sedan så går vi runt i huset - och folk försvinner spårlöst.
Men sedan så går vi 4 som är kvar ut och går runt husknuten. Där säger en tjej "Vänta, jag ska bara kolla en sak.." och går bak hörnet. Jag försöker stoppa henne - men hon insisterar på att det är riskfritt. Hon går bakom hörnet och sedan hör man ett skrik. Jag rusar då runt husknuten och ser en konstig varelse med armar som ser ut att ha förmultnat.
Köttet är sönderslitet och man ser det mesta av benen i armarna.
Den försöker dra in tjejen genom en lucka. Men jag lyckas dra tillbaka henne och då försvinner den snabbt som tusan iväg.
När vi går runt igen så är resten borta. Efter ett tag är det bara jag kvar ensam. Jag hinner alltid vakna innan något mer händer. Jag står bara i köket och hör ljud ÖVERALLT som kommer närmare.
Sedan vaknar jag.
Vad kan det betyda? Jag älskar min familj och mina vänner jättemycket och är alltid rädd för att någon av de ska såras.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Det är ju många år sedan , men det låter som du då kände rädsla och utsatthet!
Vildrot
Barn drömmer ofta mardrömmar om att bli jagad och tillfångatagna och liknande. I barndomen händer det saker i livet som vi inte riktigt kan förstå, vi utvecklar också en massa egenskaper, sånt som ingår i utvecklingen. När man drömmer om att bli dödad, kan det symbolisera att det är en sida/egenskap som inte behövs längre och det kommer ju nya sidor hela tiden.
I drömmar brukar alla personerna stå för drömmarens olika sidor/egenskaper.
I din dröm när flickan går bak hörnet, kan det stå för att du som liten var ganska orädd, men att det då kanske också hände saker du blev rädd för ibland. Trots att du i drömmen blev rädd, så hade du mod att dra henne tillbaka och det kan symbolisera att du faktiskt var en modig tjej!
Drömmen kan också symbolisera att du ibland var ganska ensam.
2# Åh så sant! Jag var verkligen orädd när jag var liten! Det enda som skrämde mig var mina drömmar..
Men jag var rätt så konstig faktiskt - för att mamma sa att jag ibland gick ut i skogen helt ensam och satt och lyssnade på alla ljud runt om mig.
Och det var inte så trevligt för henne att hennes dotter var borta - och satt helt själv ute i skogen. (Vi har vargar där jag bor).
Tack så hemskt mycket, har länge funderat över detta!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.