Drömmar som barn (Långt inlägg)
Blev lite nyfiken på hur man kan tolka några drömmar jag ofta hade när jag var liten.
Jag var helt inställd på att jag kunde flyga, men när jag försökte var det som om jag satt fast i gelé. Det var jättesvårt att lyfta, och om jag hade tur funkade det en liten stund. I andra fall har jag drömt att jag VERKLIGEN kunnat flyga, och jag älskade det!
En annan dröm som var rätt återkommande var att jag ville vara osynlig. Det funkade korta stunder, men jag blev ofta trött, och visste inte alltid om att jag faktiskt var synlig. Ofta påpekade någon att jag såg skum ut när jag "smög" omkring, som om jag trodde jag inte skulle synas. Vad kan detta betyda?
Dessa är två exempel på drömmar som aldrig inträffar längre, utan bara gällde då jag var liten…
Har också haft 2 skumma drömmar jag aldrig glömmer.
En av dem var att jag vaknade i min säng, och att figurerna (solar och månar, planeter osv med realistiska ansikten) i min gardin kom ut ur gardinen och pratade med mig. Inga elaka ord, bara vanliga samtal.
Denna gardin hade jag faktiskt i mitt rum på riktigt, och efter drömmen blev jag riktigt rädd för den. Funderar faktiskt på ibland om det verkligen var en dröm.
En annan gång vaknade jag i min säng i något förråd utomhus eller så. Fladdermöss flög omkring ovanför, och det var väldigt mörkt. Även här är jag faktiskt tveksam till att jag drömde, då jag inte minns så mycket från min barndom, men de två jag senast nämnde sitter som berget i hjärnan.
Flygdrömmar har de flesta någon gång i livet, kan betyda många olika saker t,ex. en längtan efter frihet och makt.
Att vara osynlig är väl också att slippa till ex. krav.
Sen är du osäker om det är drömmar--men bilden du först ger är bra samtal med gardin figurerna. Försök återta den känslan!!
Vildrot
Det första jag tänker på när du berättar om flyg drömmen och förmågan att göra dig osynlig,,,,,
Är barnets underbara förmåga till Magiskt tänkande *härligt*
Ingenting är omöjligt. Inga hinder uppsatta. Bara ren och skär Glädje och förvissning.
Gardin drömmen,, där får jag känslan av att du har blivit äldre och att dessa figurer, kanske skrämde dig på grund av "påbörjat vuxet tänk" Mera medveten om vad som finns "påriktigt" och inte efter den norm vi ofta får lära oss förhålla sig till.
Kanske detta som skapade rädsla för gardinen?
Att du kommer i håg dessa drömmar så stark är ju helt magiskt bara det,,, Magin i drömmarna kanske har någonting att säga dig.
Vad tänker du om svaren det skulle vara kul att höra!
Vildrot
Flygdrömmar hade jag också när jag var liten. Efter vad jag förstår är det vanligt just i ungdomen. En tolkning jag har hört av det är "nya möjligheter". Hela barndomen är ju en lärdom att lära sig flyga, tänk fågelungar. Det finns nya möjligheter men ibland är det svårt att lätta.
Drömmen med gardinerna var rolig!! Kanske universum som pratade med dig? Som ung expanderar man ju sitt universum hela tiden.
Fladdermöss: står i västerlandet för otrevliga saker, tex kan de stå för den onde själv. Men de har ju också bra egenskaper som att de kan se i mörkret. I andra kulturer tex Kina symboliserar fladdermusen lycka! Så till exempel kanske du upplevde att något var mörkt i ditt liv och du försökte värja dig genom att vifta bort fladdermöss, eller så var fladdermössen där för att hjälpa dig att se i mörkret.
BAra lite förslag. Bara du vet kan ta reda på vad drömmen handlar om
/Glaciären