Rasande hus?
Hej.
Hade en otroligt levande dröm i natt och vill så gärna ha hjälp att tyda den.
Jag är högst upp i ett hyreshus tillsammans med andra människor som känns bekanta med jag känner dem inte ungefär som att jag är på en kurs eller liknande, det är kännslan jag har. Jag tittar ut genom ett stort fönster och se att ett likadant hus mittemot lutar och jag förstår att det kommer att falla mot det hus jag/vi är i. Allt går snabbt, som i värkligheten när ngt håller på att hända. Det kommer krossa detta hus tänker jag, men det går bra rutan går sönder och delar av taket. Så känner jag hur det hus jag är i kommer att rasa också. Jag börjar springa för att placera mig så att jag skall kunna parera raset på bästa sätt så att jag överlever. ag ropar till de andra men jag är själv. Huset jag är i rasar och jag springer i en koridor och när huset rasat så ligger det u ner och då står jag över ett fönster och jag tänker att jag kommer att skära mig men det gör jag inte utan huskroppen hasar på marken och jag ser det i fönstret under mig men jag klarar mig utan en skråma. Det sista som händer innan jag vaknar är att jag försöker komma på att bra sätt att ta mig ut med min packning. Samtidigt funderar jag snabbt över hur det gått för de andra.
Det är egentligen ingen otäck dröm. Ingen död osv vad jag kan komma ihåg, Bara väldigt intensiv och stark. Jag är själv hela tiden, de andra är bara en kännsla jag ser dem eller interagerar aldrig med dem.
Hoppas på hjälp med tydning av denna dröm, den känns viktig.
Tack på förhand, ha det fint, Marie
Hus brukar symbolisera en person. Ofta dig själv. Du bor i hyreshus, dvs du äger det inte själv. (Är du inte helt herre över dig själv?) du står högst upp, vilket skulle kunna motsvara ditt huvud, rationella tankar, ditt medvetna jag. (Fönster brukar ofta motsvara ögonen, syn på olika saker) Det andra huset rasar. Är det andra huset en annan människa? Ngn som faller på dig? Eller har du upplevelsen att andra /ngn brukar rasera dig så du faller också? Du skadar dig inte som du trodde. Det är bra! Packning kan vara ditt känslomässiga bagage i livet. Positivt eller negativt. Du är ensam. Vilket är trist under sådana trista erfarenheter. Men inte helt ensam eftersom du har känslan att andra är där. Du behöver hitta dem. Är det något som du känner igen dig i? Annars tänk vidare. /glaciären
Jag försöker mig på en tolkning:
Huset = du. Människorna = dina olika sidor/egenskaper. Du tittar ut genom ett fönster = något nytt du ska se. Huset rasar = du håller på att rasa ihop inombords. Du klarar dig utan en skråma = trots att du rasar ihop inombords, får du inga ärr.
Vad tror du? Kan det stämma?
En del av en rasar i drömmen,det kan vara nödvändigt för att ge plats för något nytt!
Vildrot
Hej.
Tack så mycket alihpa för era tolkningar/reflektioner, jag uppskattar dem mycket. Jag känner igen mig i dem. Det som känns bra är att jag klarar mig utan en skråma. Det har klar med min livssituation att göra. Faktist är det så att en del i mig längtar efter att "rasa" så att det nya kan få börja växa. Just nu håller jag ihop så att säga.
Ha det fint, Marie
En bra föresats ,Att" rasa" för att få det nya att växa!
Ha det fint du också! Vildrot