Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 1574 ggr
parsley
0

Hundpromenad

Jag drömde att jag skruvade fast en ny brevlåda på min exmans villastaket. Brevlådan var en gåva från mig eftersom hans gamla brevlåda var trasig. Den nya brevlådan var svart. Motivet på framsidan kunde bytas ut beroende på årstid. Jag valde sommarmotivet, trots att det fortfarande var vårvinter. Någon som har en teori om varför jag ger en brevlåda i present till min exman? I verkligheten är vi goda vänner och har en bra relation.

När brevlådan var på plats tog jag med hunden på en skogspromenad. Först mötte vi ett äldre par med en ilsken terrier i flexikoppel som attackerade min hund. Det äldre paret liknade mina föräldrar.

Sedan mötte jag ett par i 45-års åldern som var ute och gick stavgång tillsammans. De var rosenkindade, sportklädda och hurtiga. I jämförelse med dem kände jag mig ganska sjaskigt klädd. Dessutom gick jag långsamt pga av hunden.

Skogsvägen där jag gick utgörs av en smal körväg täckt med grovt makadam. Den var frusen och isig. Runt mig var skogen kalhuggen, något som var svårt att se, eftersom skogsvägen löper mellan flyttblock och bergssidor.

När jag kom fram till skogen (svensk blandskog med ganska mycket barrträd) släppte jag lös hunden för att den skulle få leka. Jag stod kvar på den isiga steniga stigen. Hunden smet in bland träden. Det slog mig hur mycket varmare det var under träden jämfört med ute på stigen. Jag tappade uppmärksamheten och hunden smet och började leka med en annan hund, en bernen-sennen (en stor, vänlig hund för den som inte är så insatt i hundraser) som hölls i koppel av ett yngre par, ca 25 år. Jag skämdes för att jag "tappat" min hund och bad om ursäkt. Paret sa att det inte var någon fara och att de gillade min hund. Tjejens familj hade haft en sådan när hon var liten.

Skogen symboliserar väl det undermedvetna, men vad betyder de två paren och det faktum att min hund smet?

ikna
0

Alla personer och djur symboliserar dina olika sidor/egenskaper.

Vägen var frusen och isig = frusna känslor.

En brevlåda kan bl.a. symbolisera ett sätt att hålla kontakten.

parsley
0

Symbolen brevlådan är tvetydig för mig. Dels är den ett sätt att hålla kontakten. Jag hjälper till med något jag är duktig på. Samtidigt så "krattar jag manegen" för hans beteende, att ständigt söka sig bort från familjen och låta andra personer och formella åtaganden tar mer tid än familjen.

Det känns som människorna jag möter representerar sådant som är ouppnåeligt för mig. Mina föräldrar har en ilsken hund som de bryr sig om mer än mig. Det hurtfriska paret i min egen ålder är starka, snabba och friska på ett sätt som jag inte är. Dessutom har de varandra. Även det yngre paret har varandra. De har också en snäll hund.

Jag låter min hund leka i mitt undermedvetna (skogen) samtidigt som jag själv står på en frusen väg, men tappar kontrollen över vad som händer den. Tolkar den här delen som något som har med mitt skrivande att göra. Det känns som jag sitter fast och inte vågar närma mig det jag skriver om, svårt att komma igång helt enkelt.

vildrot
0

Jag har läet och vill återkomma i helgen med några tankar.

vildrot
0

Brevlådan är svart?? Hund i drömmen är ofta en väluppfostrad och lydig del av drömmaren--i motsats till en katt i drömmen som ses som betydligt mera " jag gör som jag vill".

Att kratta"manegen" för andra skulle kunna betyda  att vara alltför underdånig i min personlighet.  Något av hundens sätt!