Grotta och skogsbrand
Jag står på en klipphylla utanför en grotta. Stigen bakom mig är oframkomlig pga jordskred. Även stigen mot bergets kala och ofruktsamma topp är oframkomlig. I dalen nedanför rasar en skogsbrand. Jag har en stark känsla av att helvetet mynnar mot grottans bakre vägg. Grottans golv är täckt av stoft eller aska. Bokstaven B har ritats i askan på grottans golv. Går jag in i grottan förstörs bokstaven B, vilket vore förödande. Mina manusblad till romanen med arbetsnamnet A ligger längst in vid grottväggen. Romanen är färdig till 3/4 och jag förmår inte skriva klart den.
Tacksam för tolkning.
Det ser ut som delar av ditt liv nått live"ände" En blivande roman finns med kan det vara en självbiografi?? B får inte förstöras och hindrar dig att komma till A,som vanligen är början
Elden en urkraft är nära. Askan och leran kan i drömmar föreställa att återvända till något urspung hos drömmaren
I sagor förekommer ibland en persson som sitter och rör i aska och reflekterar.

#1 Tusen tack för ditt svar och din omtanke.
Jag blir inte riktigt klok symbolerna grottan, manuset och porten till helvetet, samt vad B betyder i förhållande till A. Det kan vara något annat jag borde skriva, eller allt arbete som kommer efter en färdig bok eller ett råmanus. Ett råmanus ska bearbetas, redigeras, korrläsas och rättas. En färdig bok ska marknadsföras och säljas. Ibland tror jag att skrivande bara handlar om att man ska vara en viss säljbar författarpersonlighet och att inget handlar om kreativitet och skrivglädje. En bok kan utsättas för kritik. Människor i ens närhet kan bli sårade av det man skrivit.
Tankarna på att rita något i askan känns välgörande. Efter en skogsbrand kommer ny växtlighet som finner näring i den gamla skogens aska.