Dröm om mat
Jag har drömt 3-4 gånger nu att jag äter så mycket så att jag mår illa. Varje gång utspelar det sig i skolmatsalen i skolan som jag gick i när jag var liten ( är 18 nu). I natt drömde jag att de serverade massa sötsaker, typ tårtor och bullar. Jag åt först en jättestor portion och det var inte ens gott och sedan tryckte jag i mig choklad. Det känns som att det betyder något eftersom att jag har drömt samma flera gånger. Fast förra gången jag drömde var det pasta jag frossade i.
Mat i drömmar kan ha betydelsen psykisk energi. Det låter för mycket och inte så hälsosamt i drömmen .Det vore roligt att höra om du med mitt svar får några matnyttiga tankar!
Tack för svaret! Fast jag är inte riktigt säker på vad du menar. Du menar typ om man är trött eller pigg?
Psykisk energi ger oss kraft att leva med allt vad det innebär:
Att trycka i sig så mycket mat så man mår illa, kan ju symbolisera hur väl man tar hand om sig själv i verkligheten…
Att trycka i sig mer mat än man behöver, kan vara ett sätt att fylla sitt inre för att inte känna att det är något man fattas i livet…
Att må illa kan stå för rädsla…
Ja det kan nog stämma. Jag försöker värkligen hela tiden att stå i mot onyttig mat. Men nu på senare tid har jag inte haft problem med det, men man drömmer vell om mat om man tänker på mat mycket :)
Godis och sötsaker i drömmar kan även symbolisera olika glädjeämnen i livet. Så den här drömmen kan man se ur flera perspektiv.