Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 3552 ggr
ItsBailey
2013-04-15 01:10
0

Hemska drömmar

Den senaste tiden har jag börjat drömma väldigt mycket. Tyvärr inte om saker man kanske skulle vilja drömma om, utan snarare raka motsatsen. Jag drömmer om min familj som dör. Jag ser mig själv ledsen och alldeles förstörd då jag ger min mamma, pappa eller mormor en sista omfamning där de ligger i sjukhussängen utan att andas. Ibland drömmer jag också om olika situationer där en familjemedlem håller på att dö mitt framför ögonen på mig, och det finns ingenting jag kan göra för att rädda dem. Den känslan av hjälplöshet jag känner inom mig då får det att göra ont i hela kroppen.

Jag har också börjat tänka väldigt mycket på den tid då min familj inte längre finns, vilket slutar med att jag somnar gråtandes. Har jag otur då så fortsätter tankarna att spinnas vidare i form av en dröm, som de jag beskrev här ovanför.

Jag kan vakna mitt i natten, vara alldeles svettig och gråta tills det gör ont i ögonen. Drömmarna känns obehagligt verkliga och när jag vaknar måste jag dra några djupa andetag innan jag inser att det faktiskt bara var en dröm. Det är otroligt påfrestande mentalt och jag vet inte vad jag ska göra eller varför jag ens sitter och tänker på sånt här. Jag vill bara att alla dessa hemska drömmar och tankar ska försvinna ur mitt huvud, för jag blir inte klok på det.

ikna
2013-04-15 07:25
0

Att drömma om någon som dör, kan symbolisera en sida/egenskap som man inte behöver mer.

vresrosen92
2013-04-17 11:09
0

Jag tycker att det låter som om du i det vakna livet är rädd för att förlora dem du älskar. Det behöver nödvändigt vis inte vara just din mamma eller pappa eller annan familjemedlem, utan kanske en god vän som håller på att glida ifrån dig eller liknande. Att du drömmer om just familjen kan vara ett sätt för det undermedvetna att visa att det är just någon man älskar som försvinner ur ens liv.

Den här typen av drömmar kallas ibland för frigörande drömmar (läs "Din drömguide" av Sylvia Brown för mer info, den är väldigt bra!) och den visar det värsta du kanske kan tänka dig ska hända. För att få bort drömmarna, eller "omprogramera dem" så att de inte är lika hemska, tänk en stund innan du somnar på drömmen och ge den ett lyckligt slut (kanske när du ska säga farväl, påminn dig själv om att detta inte är något slutgiltigt farväl eller att det i drömmen kanske inte är ett farväl alls - personen kanske "vaknar" och blir frisk) osv.

Hoppas att jag var till någon hjälp :)
/melinda

Don´t worry, Be happy!

vildrot
2013-04-17 14:30
0

du säger att du tänker på när du inte längre har dina nära och kära---det är en adekvat känsla----hur det kommer sig att ditt allra innersta just nu tar tag i det kan ju vara ett försök att nu när du börjar bli vuxen lära dig om denna del av livet som vi måste förhålla oss till, så är det för varende människa!

skotty
2013-04-20 23:32
0

Jag har förlorat en utav de viktigaste personerna i mitt liv, och innan hon dog så var det likadant för mig. Jag var livrädd för det, grät mig själv till sömns, drömde mardrömmar.. Nu ångrar jag att jag la ner så mycket tid på att tänka på det, istället för att njuta av tiden jag hade henne.. Så det är mitt tips att göra det. Tänk inte på det. Ta vara på tiden. Den dagen, den sorgen.. Tyvärr är det ju oundvikligt men ah..

vildrot
2013-04-21 22:14
0

Tänk på tiden du fick med henne, skuld drar bara ner oss,