Drömmar iFokus

Drömmar

Etikettvi-tolkar-varandras-drömmar
Läst 3858 ggr
Babydino
0

Tydlig dröm. Hjälp att tyda den.

_Kan ju började med att säga att detta är ett långt inlägg.

Jag drömde här om natten en väldigt tydlig dröm. Tänkte förklara den som realistisk, men helt realistisk var den inte. Vissa saker var lite konstiga, men skulle helt klart kunna hända på riktigt, sedan var miljön där den utspelade sig inte korrekt geografisk. Jag minns hela drömmen i detalj och jag kunde höra rösten klart och tydligt och se deras ansikten och uttryck helt perfekt.
Det som strå inom parenteser är bara för att beskriva verkligheten eller saker jag i efterhand när jag tänker på drömmen har noterat och har inget med drömmen direkt att göra, bara indirekt._

Drömmen inleds med att två tjejer från min klass kommer in i min mammas lägenhet. De frågar om de kunde få ett glas vatten, de förklarade att de var väldigt törstiga eftersom de sprungit. De skulle inte stanna utan fortsätta. Vid tillfället stod vi i valvet in till mitt kök, men jag bad dem följa med in i huset för att följa med till köket. (Detta tyckte jag var märkligt eftersom vi redan var i köket) Vi hamnade i en jord tunnel som sluttade uppåt, men vi  var redan överst i ett annat valv. Framför oss fanns en gång jag aldrig sett förut och lite längre ner var det köket jag egentligen skulle till, men jag tog fel gång, alltså den som var mitt emot mig, den som jag i drömmen aldrig sätt förut. Min mamma stod utanför gången med kläder från förr och tvättade kläder i en träbalja med en sådan där metall grej man gnider kläderna mot. Jag frågade henne om vattnet fanns i denna gången och hon nickade. Jag gick ned med de två tjejerna och sa att vattnet borde finnas här snart. Under tiden visade jag dem alla disney sängkläder som hängde till vänster om oss i jordgången. Helt plötsligt var två killar från klassen där också, men jag verkade inte tycka det var konstigt så jag fortsatte att vissa dem ner i gången. Snart ser jag en svängdörr, och jag hör röster. Jag undrar en stund vad det kan vara, innan jag tänker att tvättmaskinen står där och att alla kommer och tvättar där. Men sedan tänkte jag att våran tvättmaskin står där den står i verkligheten och att inga människor skulle kunna komma in i vår lägenhet bara så där enkelt. Sedan gick en kvinna igenom dörren och sedan iväg till min höger, längst ner i gången. Hon såg ut att vara naken under handduken och hon hade en handduk virat på huvudet. När svängdörren svängde till såg jag fler människor och jag gick in och insåg att det var det coolaste och det mest sjukaste vattenpalatset jag någonsin sätt. (Aldrig sätt något sådant underbart och färgfullt ställe innan jag såg det i drömmen) Jag fick en utanför kroppen vision av mig själv bakifrån i drömmen där jag står med utslagna armar och tänker att jag måste ringa min kille och säga att han måste hänga med och bada så vi göra något tillsammans. (Han har tjatat på att vi aldrig riktig gör något) Helt plötsligt var min No-lärare där också och jag sa stolt att detta tillhörde det stället där jag bodde och att det också finns ett gym man kan gå till. (Gymmet finns på riktigt, det är gratis att gå dit, men det finns ingen gigantisk magisk vattenpark där) Han såg imponerat på mig. Jag vände mig om och sedan var alla mina följare borta, även dörren. Jag bestämde mig att åka hem. Jag gick upp för trappan från badhuset och bar på något, minns inte vad, men jag antar att det var min väska. När jag börjar närma mig överst på trappan såg jag fiskespön och tänkte att det säkert låg en fiskkrok i närheten också och kollade varsamt på marken innan jag satte ner min fot, men jag ryckte till och skrek och började falla bakåt men hann ta tag i räcket. Min idrotts lärare sprang fram och bad om ursäkt och tog sina saker och gick sedan därifrån. Det var en liten krok.  En annan kille kom fram till mig. (Han såg ut som en pappa till en tjej jag brukade spela handboll med förr) Han sa i så här: Vi känner inte varandra och du kanske inte litar på mig, men i detta ögonblick måste du lita på mig. 
Han tog tag i min fot och kollade på kroken, nu var den stor men jag verkade inte tycka det var konstigt i drömmen. Jag krullade i hop min fot och fortsatte mitt panikslagna gråtande. Han sa då: Nej, du måste sträcka ut foten, det är lättare att dra ut den. 
Han lyckades att dra ut den, men då såg han ond ut och började karva med kroken i mitt sår. Jag tog mig bort från honom och gick helt normalt därifrån. Det var natt. Regnade och blåste. Jag var på väg hem från något, antagligen simhallen. Det är här allt blir konstigt rent geografiskt. 
Bussen börjar i en sväng som finns på riktigt hemma hos min mormor i Norge. Men de lägenheterna min mormor bor i var där jag bor i Sverige. Jag tänkte fråga chauffören om han kunde stanna i svängen eftersom det bara var jag på bussen. (Det har hänt i verkligheten i den svängen hos mormor, hon ville inte så så långt så hon bad chauffören att stanna i svängen. Och Han stannade, det var snällt. Men detta hände för många år sedan) Men jag ville inte besvära honom så jag satt kvar. Dörrarna var öppna och han körde väldigt sakta så jag tänkte att jag kanske kunde hoppa av i farten men jag gjorde inte det heller. Efter svängen körde bussen upp på en raksträcka som inte alls hänger ihop med den norska svängen. Raksträckan är utanför min killes hus och stannar en bit bort från honom, där jag gick av sedan. Men på denna raksträckan flyger mitt busskort ut genom en av de öppna dörrarna och jag suckar och tänker att jag måste gå tillbaka och hämta det i det regniga vädret. 
Men det blev lite gladare tankar när jag mötte tre av mina killkompisar på hållplatsen. De skulle på äventyr och hade massa saker med sig. En av dem hade med sig en sköld som jag tror kommer från Asterix och Obelix. Det var i alla fall en vinge med guldkant. Den var av plast. De sa att de skulle fly från Sverige med några mörka militär killar som stod och lastade en militär bil. De sa att de kanske inte skulle få ha med sig sina saker hem igen. Eller så kanske de inte skulle få komma tillbaka igen. Jag undrade vad de skulle göra och så sa de bara knark. Jag började gå hemåt. Hämtade aldrig mitt busskort. På vägen hem vaknade jag och gick upp.
Jag haltade och tänkte bara på det som hände med min fot och trodde det var på riktigt. Jag nämnde också att jag hade tänkt ringa min kille när jag kom hem och berätta om badhuset men när jag hade slagit in numret insåg jag att allt var en dröm. 

Jag vet vet inte om det finns något direkt jag skulle kunna koppla i hop med drömmen, men jag nekar inte till att mitt det jag upplever påverkar den. Det är fakta. Men jag vet bara inte vad det skulle kunna vara.

Samma dag som drömmen inträffar hade jag haft nationella i Mattematik och C delen var en uppgift om hur mycket det kostar att gå till en simhall. Så det kanske hade påverkat dem delen, men jag vet inte om det är något mer som hänt innan som kan ha påverkat min dröm. 
Dagen efter drömmen hittar jag i alla falla en väldigt många mynt. Jag var i skogen med klassen, bar en  tung väska. Lärde mig hur man bygger bår och plåstra om sig med bandage och pinnar om benet gått av. Hur man gör upp eld och sådant bärbart kök. Det regnade och efteråt fick vi springa till bussen.

ikna
0

Jag försöker mig på en tolkning:

Alla personerna i drömmen kan symbolisera dina olika sidor/egenskaper. Tunnlarna under jord kan stå för ditt undermedvetna.

Vatten symboliserar känslor. Att skada sig i/under foten kan betyda att du får små törnar av livet på den väg du valt.

Du vill inte besvära busschauffören… brukar du känna det som om du är till besvär i verkligheten?

Ditt busskort flyger ut från bussen och det kan symbolisera att du inte behöver det. Du måste ut i regnet och hämta det och det kan stå för att du behöver gå igenom dina känslor (regnet).

Dagsrester brukar man kalla det när det i drömmen finns saker som påminner om saker som hänt under dagen. De behöver inte symbolisera något särskilt, men ibland kan de göra det.

Babydino
0

Ah. Kan stämma. Det verkar coolt att kunna förstå sig på drömmar. 

Jag vet inte vad de personerna har med mig att göra förutom att jag går i samma klass som dem. Umgås inte så mycket med mina klasskamrater så förstår inte varför de kommer i min dröm. 

Jag har drömt om jordgångarna förut. Men jag förstår inte vad du menar med mitt undermedvetna. 

Törnar på vägen jag valt i mitt liv? Ja, det kan stämma. Hm. Ja, det är kanske komplicerat och jobbigt just nu. Kaos. Mer än vanligt. 

Ja, jag brukar känna så. Speciellt nu. Nu är jag bara vägen hela tiden. 

Men jag behöver ju mitt busskort. Eller menar du att du tänkte att jag tycker att jag lika gärna kan gå istället för att ta bussen?

ikna
0

Människorna i dina drömmar finns där för att visa dig vilka egenskaper det handlar om. Det handlar oftast om dig själv, inte om de olika människorna.

Vårt undermedvetna är det som finns inom oss, men vi är inte alltid medvetna om det.

Du behöver nog fundera lite på det där med busskortet. Just i drömmen behövde du det inte och hur du använder busskortet i verkligheten, måste inte stämma med drömmen. Varför har du ett busskort? Pendlar du? Är det långa sträckor eller kan du ta dig dit du ska på annat sätt?

Busskortet kanske (symboliskt sett) försvann för att du ska ge dig in i dina känslor (regnet=vatten=känslor). Händer det att du flyr från dina känslor ibland?

Babydino
0

Okej. Jag förstår dock inte vilka egenskapar de ska symbolisera. Men man behöver kanske inte förstå allt. Likaså förstår jag inte vad du menar med det undermedvetna  Vet vad det undermedvetna är, men vad har jordtunnlar med dem att göra? 

Busskortet behöver jag. Man måste stämpla varje gång man åker med bussen annars får man böter. Jag måste åka 20 minuter med buss varje morgon för att komma till skolan. Men vist, jag skulle kunna gå eller cykla. Gjort det några gånger. 
Men det kanske är så som du säger, men jag skulle inte vilja säga att jag flyr från mina känslor.

ikna
0

Drömmar visar sig i symboler. Jordtunnlar (och annat underjordiskt)symboliserar ditt undermedvetna. Och ditt undermedvetna talar till dig genom dina drömmar.

Även busskortet kan stå för en speciell symbol. Du säger att du måste stämpla när man åker annars får man böter. Böter = pengar. Pengar symboliserar energi. Du får alltså behålla din energi om du stämplar. Om du inte åker buss, behöver du inget busskort. Bekostar du själv ditt busskort? I så fall sparar du din energi om du inte har busskort.

Busskortet kan också ha en helt annan innebörd för dig i drömmen. Det kan ibland vara svårt att tolka en dröm åt någon man inte alls känner. Du ska inte se min tolkning som en absolut sanning, utan ta bara till dig det du känner för. 🤗

Babydino
0

Ah. I see. 
Nä, man får ett skolkort 1-9 + 1-3 här jag bor. Men de korten häller bara på skoldagar. På helger och röda dagar måste man betala själv.