Drömmar iFokus

Drömmar

Etikett: mardrömmar
Läst 1551 ggr
Aelsklinn
0

Mardröm om att jag dödat någon

Hej allihopa,

Jag förstår att det skrivs väldigt många liknande inlägg här, men jag undrar om någon som är duktig på drömtydning skulle vilja komma med lite input om en mardröm som har återkommit för mig några gånger under de senaste veckorna.

Jag har liksom en helt "vanlig" dröm, ingenting speciellt eller läskigt. Men helt plötsligt kommer jag ihåg att jag dödat någon, och det slår mig som en blixt från klar himmel, och jag förstår att jag alltså förträngt det. Sekunden jag kommer ihåg det förvandlas drömmen till en mardröm och jag har jättemycket ångest och känner omväxlande att jag måste erkänna eller förtränga det igen. Och jag försöker desperat komma ihåg detaljer så att jag liksom kan undanröja eventuella spår så att jag inte ska åka fast. Och jag har fruktansvärda kval, för jag vill ju inte åka fast, men fattar samtidigt inte hur jag ska kunna leva med vetskapen om vad jag gjort. Ibland glömmer jag bort det igen i drömmen, men kommer återigen på det senare.

Vad skulle detta kunna symbolisera eller vara ett resultat av? Jag har försökt söka lite, men det mesta jag hittar handlar om död i största allmänhet eller om själva akten att döda någon, och det är ju inte det som utspelar sig i min dröm.

Jag är jättetacksam för eventuella svar och/eller input.

Med vänlig hälsning!

ikna
0

Att drömma att man dödar någon, kan symbolisera en sida som man inte behöver längre.

Aelsklinn
0

Tack för ditt svar ikna. Dock var det just denna tolkning som jag googlat fram men inte alls tycker stämmer in då själva akten att döda inte utspelar sig i drömmen. Utan det är ju just det där att jag kommer på att det är något jag gjort, kanske för flera är sedan. Eller spelar detta ingen roll utan symboliken blir densamma?

ikna
0

Så klart kan det vara någon form av skuldkänsla du har, angående något du gjort tidigare… Men det kan ändå vara en sida som  du inte längre behöver, men du kanske har haft en sida/egenskap som du helt plötsligt minns och känner som att du behöver denna sidan igen.

Du skriver att du 'har fruktansvärda kval' och kanske har du det för någonting i ditt liv just nu?!

123minsida.se/vildrot
0

Kvalen undrar jag över---du har dödad något inom dig som inte var acceptabelt,så brukar drömmar beskriva det--men det innebär ju ofta en inre kamp inom en som kanske försegott under lång tid  (kanske kval)

Vildrot /ansvarig för sajten.

Cahira
0

Murder 
To dream that you have committed a murder indicates that you are putting an end to an old habit and a former way of thinking. This could also refer to an end to an addiction. Alternatively, the dream indicates that you have some repressed aggression or rage at yourself or at someone. Note also that dreams of murder occur frequently during periods of depression.

http://dreammoods.com/cgibin/dreamdictionarysearch.pl?method=exact&header=dreamsymbol&search=kill

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.